woensdag 17 april 2013

Het begin

Een paar jaar geleden ben ik aan een nieuwe hobby begonnen. Ik was eigenlijk op zoek naar een paar leuke receptjes om maskertjes te maken samen met mijn nichtje. Ze zou komen logeren en samen zouden we lekker gaan tutten. Nu hou ik wel van een uitdaging en het "prak een banaan, doe er yoghurt en honing bij en smeer het op je gezicht" was in mijn ogen iets te simpel. Dus ik ging verder zoeken en al snel vond ik een website waar ze kant en klare pakketten hadden om gezichtscrème te maken. Dit begon interessant te worden!

Emulgator, stabilisator, vetfase en waterfase, precies de goede hoeveelheden en de goede temperaturen. Deze uitdaging klonk als muziek in mijn oren. Ik heb natuurlijk meteen zo'n pakket besteld en een paar dagen later stond de postbode aan de deur met dè doos. Toen ik al de potjes en flesjes zag, begon ik spontaan te glunderen. Ik heb de handleiding snel, snel doorgelezen en ben toen de keuken ingevlogen.

Ik had geen flauw idee wat ik allemaal aan het doen was maar ik vond het helemaal geweldig! Mijn eerste crème was (gelukkig) meteen gelukt en op dat moment was ik verslaafd. Uren ben ik op internet aan het zoeken geweest naar informatie, recepten en ingrediënten. Ik heb veel geprobeerd en er is veel mislukt maar dat maakte mij niets uit; als ik maar lekker kon wegen en mengen. Een hele tijd heb ik alleen maar crèmes gemaakt. Maar naarmate ik er meer verstand van begon te krijgen, ben ik ook andere dingen gaan proberen. Lotions, tonics, bodybutters en zalfjes, ik vond het allemaal even leuk.

Toen brak het moment aan dat ik eigenlijk alles wel een keer geprobeerd had. Maar nog steeds kriebelde het. Ik wilde meer. Ik heb toen een paar gietzeepjes gemaakt maar hier zat niet genoeg uitdaging in voor mij. Ik ben me toen gaan verdiepen in "echte" zeep maken. Hier begon ik weer van te glunderen. Ik kon weer gaan meten en wegen. Ik heb ze niet geteld maar ik heb veel mislukte zepen gemaakt toen ik begon. Maar dat maakte het me weer niets uit. Het enige wat ik er jammer aan vind, is dat ik er geen foto's van heb gemaakt.

Na ook hier mijn grootste honger naar experimenteren te hebben gestild, ben ik weer verder gaan kijken. Zo heb ik bruisballen gemaakt, "slagroom zeep", shampoo, vloeibare zeep en scheerzeep. Nu, na een aantal jaren, kan ik zeggen dat ik eigenlijk nog steeds wel verslaafd ben en ik kan er nog steeds van beginnen te glunderen als ik weer iets nieuws ontdek. Zo heb ik laatst een paar geurkaarsen gegoten. Ook weer zoiets waar je naar hartenlust mee kunt experimenteren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten