woensdag 24 april 2013

Stearine zuur in de zeep testen-deel 1

In de Amerikaanse filmpjes zie je vaak dat ze Sodium Lactate toevoegen aan de zeep. Dit zorgt er o.a. voor dat de zeep sneller hard wordt. Nu heb ik geen Sodium Lactate in huis maar wel stearine zuur. Dit zou hetzelfde effect hebben. Dat moest ik natuurlijk een keer testen.

De eerste keer dat ik het testte had ik de hoeveelheid verkeerd berekend. Al na een uur kon ik de zeep uit de malletjes halen! Dit waren wel van die ronde malletjes maar dan nog. Het was door en door hard. Het nadeel was, dat er bijna geen tijd was om er iets leuks van te maken. Ik wilde swirlen met twee kleuren maar uiteindelijk heb ik de zeep in de mallen kunnen scheppen.

Nog een keer opnieuw testen dus maar dan met minder stearine zuur. Dit keer was het beter gegaan. Ik had weer twee kleuren gemaakt en deze keer kon ik wel swirlen. Ik had zelfs nog tijd om de bovenkant een beetje op te leuken.


Deze keer duurde het wat langer voordat het helemaal uitgehard was. Dit kwam natuurlijk ook omdat ik nu een grotere mal had gebruikt. Toch heb ik dezelfde dag de zeep nog kunnen snijden. Dat lukt me anders niet zonder stearine zuur.


Hier en daar zitten wel wat witte tikkels. Ik denk dit stearine zuur is. Het resultaat vind ik...plastic-achtig. Alsof het stukjes plastic zijn in plaats van stukjes zeep. Bij de eerste test was dat wel erger. Persoonlijk houd ik er niet zo van. Dan maar wat langer wachten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten