woensdag 24 april 2013

Stearine zuur in de zeep testen-deel 2

Ik wilde het verschil tussen zeep met stearine zuur en zeep zonder stearine zuur wel eens naast elkaar testen. Dus maakte ik de meest simpele zeep die je maar kunt bedenken; olijfolie zeep. Om 12.35 uur zat de zeep in de malletjes. Nu wachten....


De volgende dag om 12.00 uur heb ik de zeep met stearine zuur uit de mal gehaald. Deze was zo hard, dat de zeep er waarschijnlijk al uren eerder uit had gekund (helaas had ik niet eerder de tijd ervoor).

Om 20.00 uur heb ik de zeep zonder stearine zuur uit de mal gehaald. Dit moest ik wel voorzichtig doen want de zeep was nog steeds niet helemaal uitgehard. Nu doet een olijfolie zeep er ook wel wat langer over om uit te harden maar toch had ik zo'n groot tijdsverschil niet verwacht.

Ondanks dat ik bij deze test de hoeveelheid stearine zuur weer had verlaagd, blijft het zeepje plastic-achtig aanvoelen. Dit zal dus niet een standaard toevoeging aan mijn zepen worden. Maar wel handig als je snel resultaat wilt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten