maandag 29 april 2013

3 redenen om havermout te gebruiken voor je huid

Havermout is een populair product in de huidverzorging. Je komt het gebruik ervan vooral veel tegen bij gezichtsmaskers en bij zeep.  De 'oatmeal-milk-honey' zeep is zo wat een klassieker in de zeepwereld. Ik zelf hou ook wel van die combinatie daarom wilde ik eens wat meer weten over de werking van havermout en waarom het zo goed voor je huid is. Hieronder beschrijf ik de drie (voor mij) belangrijkste redenen die ik gevonden heb om havermout te gebruiken.

1. Het gaat jeuk tegen
Iedereen die om wat voor reden dan ook een jeukerige huid heeft, weet hoe vervelend dat is. Van jeuk kun je knettergek worden en door het krabben beschadig je je huid ook nog eens. Havermout heeft een kalmerende werking op de huid waardoor het de jeuk tegengaat.

2. Het verwijdert dode huidcellen
Oftewel, je kunt ermee scrubben. Dit kan zowel met de grove havermout als met de gemalen havermout. Het is blijkbaar een kwestie van smaak. Sommige mensen houden van een stevige scrub, andere niet.

3. Het absorbeert olie/onzuiverheden
Om deze reden komt het dus vaak voor in gezichtsmaskers. Hier en daar las ik wel dat het niet te lang op je gezicht mag blijven zitten omdat het anders lastig wordt om het masker van je gezicht te halen. Dit was volgens mij van toepassing op maskers waarin hele havermout zit.

Recepten
De recepten die ik gevonden heb voor gezichtsmaskers leken allemaal sterk op elkaar. Hier volgen er een aantal:

Havermout/water/honing
Havermout/water/citroensap/honing
Havermout/yoghurt/honing
Havermout/banaan/honing

Ik heb het zelf bij het zeep maken gebruikt. Ik heb hiervoor havermout laten trekken in gekookt water. Het water (havermoutmelk) heb ik gebruikt om m'n lijwater te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten